: : :PELANGI MALAM: : :

Selasa, 30 Jun 2009

SEBAB-SEBAB WATAK ANTAGONIS MENGALAMI KEGAGALAN


Soalan
Dalam kebanyakan novel, watak antagonis (penentang) sering mengalami kegagalan. Berdasarkan novel yang anda pelajari, jelaskan punca-punca watak antagonis sering mengalami kegagalan?

Novel:
Perlumbaan Kedua karya Marwilis Hj Yusuf
Pernyataan: Watak antagonis tidak jujur .
Contoh: Arnab mengupah ular tedung untuk meninjau atau mengintip tindakan Tuk Kura dalam menghadapi perlumbaan sedangkan Tuk Kura gigih berlatih menghadapi perlumbaan.
Pernyataan: Watak antagonis tidak bijak melihat tindakan pihak lawan.
Contoh: Arnab tidak dapat mengagak sebab-sebab sebenar Tuk Kura memilih tempat pertandingan sedemikian rupa ( lereng bukit). Pernyataan: Watak antagonis terlalu angkuh sehingga tindakannya merugikan diri sendiri.
Contoh: Akibat terlalu angkuh, Arnab Putih mengemukakan syarat-syarat pertandingan yang merugikan diri sendiri.
Pernyataan: Watak antagonis tidak mempunyai keperibadian yang tinggi dan tabah
Contoh: Kewibawaan dan kehebatan Tuk Kura tidak dapat ditandingi oleh Sang Arnab yang ternyata tidak memiliki ciri-ciri tersebut..
Pernyataan: Watak protagonis jauh lebih bijak dan berpengalaman.
Contoh: Tuk Kura jauh lebih berpengalaman daripada Sang Arnab. Pengalamannya ini dapat membantunya mengalahkan pihak lawan. Sang Arnab masih belum berpengalaman atau mentah dalam kerenah hidup

Julia karya Abu Hassan Morad
Pernyataan: Watak antagonis tidak mempunyai pendirian yang kukuh
Contoh: Rashid tidak dapat menyaingi kekukuhan pendirian Julia yang tegas, tabah dan bervisi.
Pernyataan: Watak antagonis tidak mempunyai kekuatan untuk mempengaruhi pihak lawan
Contoh: Rashid tidak berjaya mempengaruhi Julia untuk menerimanya kembali dan Julia juga membuat aduan kepada pihak polis tentang ugutan Rashid. Pernyataan: Watak antagonis mempunyai keperibadian yang lemah.
Contoh: Rashid tidak mempunyai peribadi yang baik, suka berpeleseran, menghabiskan masa dengan sia-sia dan terlibat dengan dadah.
Pernyataan: Watak protagonis mempunyai keyakinan diri yang tinggi dan sokongan pelbagai pihak.
Contoh: Julia mempunyai kekuatan hasil keyakinan diri dan bantuan pelbagai pihak sedangkan watak antagonis selalu tidak mempunyai kekuatan bertindak dan tidak bijak merancang . Rashid tidak pandai merancang masa depan dan lebih gemar berfoya-foya.
Pernyataan: Watak protagonis mempunyai matlamat yang jelas.
Contoh: Julia tidak mudah tunduk kepada pujukan dan ugutan Rashid kerana dia mempunyai matlamat yang jelas untuk berjaya tidak seperti Rashid.

Sumber: Cikgumie,MRSM.