: : :PELANGI MALAM: : :

Khamis, 16 Julai 2009


BIJAK MEMILIH SAHABAT

Kejayaan seseorang pelajar itu banyak bergantung juga kepada keupayaannya untuk memilih barisan rakan yang bersesuaian dengan diri mereka terutama dalam aspek pelajaran. Bukan mudah untuk memiliki rakan yang seiringan dengan kita terutama dalam kehidupan pelajar yang penuh dengan peperiksaan ini. Namun, jika pelajar bijak, pasti rakan yang dipilih merupakan rakan yang mampu untuk membantu pelajar untuk mencapai kejayaan cemerlang dalam pelajaran mereka.

Salah satu kriteria utama untuk memilih rakan ialah mereka yang mempunyai pandangan tentang pelajaran yang serupa atau hampir serupa dengan anda. Usaha mencari pelajar yang mempunyai pandangan positif terhadap pelajaran mereka juga bukanlah sesuatu yang sukar terutama jika seseorang itu tahu perkara yang harus diberikan perhatian. Antara pengukur rakan yang positif ialah:

Semangat belajar yang tinggi. Adakah pelajar ini memaparkan semangat untuk belajar yang tinggi? Adakah dia selalu mengutamakan pelajarannya berbanding aspek yang lain.

 Komitmen. Adakah pelajar tersebut sanggup melakukan komitmen yang serupa seperti anda dalam usaha untuk mencapai kejayaan dalam pelajaran masing-masing?

 Sikap bertanggungjawab. Adakah pelajar terbabit sanggup untuk menerima tanggung jawab dalam sesuatu tindakan atau perkara yang telah dipersetujui bersama-sama terutama dalam aspek pelajaran? Adakah pelajar itu jenis yang berani menerima tanggung jawab jika berlakunya sesuatu perkara dalam persahabatan kelak?

Kemahiran yang unik. Bagaimana dengan kemahiran pelajar itu dalam sesuatu subjek? Adakah pelajar itu merupakan pelajar terbaik sekolah atau terbaik dalam sesuatu pelajaran yang mungkin agak lemah buat anda pula?

 Konsep kejayaan dalam pelajaran. Adakah pelajar yang akan dipilih sebagai kawan itu begitu focus terhadap kejayaan yang ingin dicapainya dalam pelajaran? Adakah pelajar itu menganggap kejayaan dalam pelajaran merupakan sesuatu yang penting untuk dikecapinya?

Seronok belajar bersama-sama. Bagaimana dengan konsep seronok buat pelajar itu? Adakah pelajar itu jenis yang berasa seronok untuk didampingi ketika belajar? Jenis yang mudah berjenaka terutama ketika belajar kadangkala penting untuk memastikan suasana belajar terus dinikmati dengan baik.

Ketahanan diri yang tinggi. Usaha untuk mencapai kejayaan memerlukan masa yang lama dan sudah pasti pelbagai masalah akan wujud. Adakah pelajar terbabit mampu untuk mengharungi bersama-sama sebarang masalah yang bakal timbul sepanjang komitmen bersama untuk berjaya dalam pelajaran?

Sudah pasti tidak akan dapat manusia yang mampu menepati semua syarat-syarat di atas dengan sepenuhnya tetapi berdasarkan syarat yang diberikan di atas pelajar mempunyai satu garis panduan yang boleh digunakan untuk menilai dan membuat keputusan mereka dalam aspek pemilihan sahabat ini. Kewujudan garis panduan sebegini juga mampu mengurangkan kesilapan yang bakal dilakukan pada masa hadapan.

Namun, perkara yang menyedihkan ialah banyak pelajar masih tidak melihat aspek pemilihan rakan mereka ini sebagai sesuatu yang penting. Kegagalan untuk memilih rakan yang betul menyebabkan banyak pelajar menghabiskan masa untuk menyelesaikan masalah yang wujud dalam sebarang hubungan persahabatan mereka itu. Situasi ini menyebabkan pelajar gagal untuk memberikan perhatian yang sepenuhnya akan tanggung jawab mereka terhadap pelajaran. Paling mengecewakan adalah banyak masalah ini merupakan masalah yang tidak ada hubung kait dengan pelajaran tetapi lebih banyak berunsur emosi atau masalah kebudak-budakan yang mampu dielakkan jika pelajar lebih berwaspada dalam memilih sahabat mereka.

SUMBER: NOOR AZMAN MAHAT