: : :PELANGI MALAM: : :

Sabtu, 15 Ogos 2009

Renung sejenak


Sebagaimana Allah jadikan (Sunnatullah) kejadian dan perjalanan alam dan semua makhluk mengikut Hukum-Hukum Fizik, Kimia dan Biologi, Allah jadikan (Sunnatullah) cara ilmu diperolehi mengikut Hukum Pembelajaran.
•Hukum Pembelajaran menerangkan bagaimana kita mempelajari sesuatu:
1.Semua perbuatan sama ada baik atau buruk diperkukuhkan melalui pemberian ganjaran atau denda.
2.Pemberian ganjaran selepas sesuatu perbuatan akan meningkatkan kebarangkalian perbuatan itu diulangi dari segi kekerapan dan kesungguhan. (Prinsip ini diutamakan dalam membentuk keperibadian positif)
3.Mengenakan denda selepas sesuatu perbuatan akan mengurangkan kebarangkalian perbuatan itu diulangi. (Prinsip ini tidak berkesan untuk membentuk keperibadian positif jangka panjang)
4.PENGUKUHAN (reinforcement) secara berterusan akan membentuk keperibadian individu.
5.Proses membentuk peribadi adalah melalui langkah-langkah kecil yang menuju kepada matlamat akhir (tabiat baik). Ini dipanggil PROSES PEMBENTUKAN (shaping process).
6.Pencapaian pada setiap langkah kecil diperkukuhkan secara positif dalam bentuk ganjaran.
7.Proses pembentukan boleh dijadikan berkesan dengan membantu anak-anak memberi ganjaran sendiri (self-rewarding) melalui kata hati.

Matlamat: Anak memastikan bilik tidurnya sentiasa kemas dan teratur. Matlamat ini boleh dicapai melalui langkah-langkah kecil berikut untuk anak kita lakukan:
• Langkah 1: Tuala disidai dan baju untuk dibasuh dimasukkan ke dalam bakul, jangan dibiarkan pakaian bertaburan di atas lantai.
• Langkah 2: Katil dikemaskan setiap pagi dan lantai disapu
• Langkah 3: Habuk dilap dan buku-buku di atas meja disusun kemas
• Langkah 4: Bilik dihiaskan
• Langkah 5: Keseluruhan bilik sentiasa kemas dan teratur

Dipetik dari islamic-world.com