SABOR
TEMA
Tema yang dibawa adalah keagamaan, iaitu kekuatan iman dan ketakwaan kepada Allah.
PERSOALAN
1.Keburukan fitnah.
Fitnah berpunca daripada hati yang tidak pernah bersyukur dan menjadi punca kepada perbuatan-perbuatan keji. Jibor sanggup membunuh saudara sendiri akibat percaya kepada aduan dan fitnah isterinya tanpa menyiasat terlebih dahulu.
2.Kecurangan wanita.
Wanita yang solehah menjadi penyeri kepada sesebuah rumahtangga, tetapi kecurangan isteri akan menyebabkan keruntuhan rumahtangga yang dibina. Persoalan ini dilihat kepada perbuatan Siti Saidah terhadap suaminya, Jibor.
3. Kepura-puraan.
Persoalan ini dilihat kepada tindakan Siti Saidah yang berpura-pura baik di hadapan suaminya. Jibor juga berpura-pura memberi hadiah yang mahal kepada saudaranya, sedangkan dia mempunyai niat untuk membunuh Sabor.
4. Perancangan manusia tidak sama dengan ketentuan Allah.
Persoalan ini digambarkan melalui kegagalan rancangan Siti Saidah dan Jibor untuk membunuh Sabor dengan cara memancung kepalanya.
5. Kejujuran dan ketabahan mengatasi kebatilan.
Persoalan ini dilihat dalam diri Sabor yang sentiasa bersikap jujur dan tabah apabila berdepan dengan dugaan dan cubaan. Ketabahan dan kekuatannya menjaga iman telah berjaya menghindarinya daripada zina, manakala kejujurannya telah menyelamatkannya daripada maut.
PLOT
1.Peringkat pengenalan
Pembaca diperkenalkan kepada latar tempat dan watak-watak yang menghidupkan cerita ini. Plot dimulakan dengan kedatangan Sabor ke rumah Jibor dan diperkenalkan kepada Siti Saidah. Kehadirannya dilayan baik oleh Siti Saidah yang menaruh hati kepadanya. Siti Saidah bukanlah seorang isteri yang baik, kerana dalam masa yang sama beliau menjalinkan hubungan sulit dengan lelaki lain tanpa pengetahuan suaminya. Setelah 20 hari Sabor di rumah mereka, Siti Saidah merancang untuk menggoda Sabor.
2.Peringkat perkembangan
Peringkat ini bermula apabila Siti Saidah masuk ke bilik tidur Sabor. Dia memujuk rayu Sabor supaya melaksanakan kehendak hatinya. Sabor yang hampir tergoda tersedar apabila teringat akan pesan gurunya, Raja Damsyik supaya tidak mendekati zina. Klimaks cerita ini ialah fitnah Siti Saidah terhadap Sabor sehingga mendorong Jibor merancang untuk membunuh Sabor ketika sedang bersolat di masjid.
3.Peringkat peleraian
Peleraian cerita berkesudahan dengan yang jahat akan menerima padah daripada kejahatan yang dilakukannya. Percubaan orang upahan Jibor untuk membunuh Sabor tidak berjaya, tetapi saudagar permata, iaitu kekasih Siti Saidah pula yang terbunuh. Segala kecurangan dan ketidakjujuran Siti Saidah terbongkar dan kejujuran Sabor terbukti akhirnya.
TEKNIK PLOT
1.Teknik pemerian.
•Pemerian latar masa dan aksi watak.
Pada malam itu Siti Saidah pun sangat keluh kesah, tiadalah boleh tidur daripada sangat berahinya akan Sabor.(halaman 26)
•Pemerian suasana dan tempat.
…Maka apabila malam, Siti Saidah pun menyuruh orang menghiasi tempat Sabor tidur di atas geta gading bertatahkan ratna mutu manikam itu.(halaman 26)
•Pemerian perwatakan watak.
…Siti Saidah itu ada bermukah dengan semata-mata, tiada siapa mengetahui peri perbuatannya Siti Saidah itu bermukah dengan jauhari, siang dan malam tiada berkeputusan perbuatannya itu.(halaman 26)
2.Teknik imbas kembali.
Raja Damsyik berpesan dan menegah seseorang itu daripada bermalam di rumah orang tua yang beristeri muda. Raja Damsyik juga berpesan agar seseorang itu tidak melakukan sesuatu yang keji yang eloknya ditangguh dahulu sebelum melakukannya. Jika dilakukan pekerjaan yang keji, nescaya orang itu akan dimasukkan ke neraka.(halaman 28)
3.Teknik dialog.
Perbualan antara Sabor dengan Siti Saidah. Sabor memarahi Siti Saidah yang dianggapnya gatal dan sikapnya itu dilaknat Allah. Siti Saidah memarahi Sabor dan mengugut hendak membunuh Sabor.(halaman 27-28)
WATAK DAN PERWATAKAN
1.Sabor
•Saudara kepada Jibor.
•Mempunyai ilmu dan pegangan agama yang teguh.
•Belajar agama daripada Raja Damsyik.
Perwatakan:-
•Kuat beribadah kepada Allah.
…Maka didengar oleh Sabor orang bang. Maka Sabor pun mengambil air sembahyang subuh. Apabila sudah tamat sembahyang itu, maka ia pun minta doa kepada Allah…(halaman 29)
•Bersyukur dan takut akan kemurkaan Allah.
Sabor mengucapkan kesyukuran kepada Allah kerana diselamatkan daripada terjerumus ke dalam perangkap godaan Siti Saidah. Dia sentiasa mengingati pesanan dalam ayat-ayat Al-Quran supaya menjauhi perbuatan keji.
•Jujur dan tabah.
Dia seorang yang jujur dan tidak mengambil kesempatan atas kebaikan saudaranya. Sabor juga tabah menahan dugaan dan kuat mempertahankan imannya ketika digoda oleh Siti Saidah.
•Berani mempertahankan kebenaran.
Ketika Siti Saidah mengugut untuk membunuhnya, Sabor tetap berani mempertahankan kebenarannya, walaupun diancam bahaya. Dia menyerahkan keselamatan dirinya kepada Allah.
2. Siti Saidah
•Seorang perempuan muda yang berkahwin dengan lelaki tua.
•Isteri kepada Jibor, iaitu saudara Sabor.
Perwatakan:-
•Curang kepada suami.
Siti Saidah merupakan seorang isteri yang curang. Dia menyimpan seorang kekasih dan cuba menggoda Sabor untuk memenuhi kehendak hatinya.
•Bersikap pura-pura.
Sikapnya amat berbeza apabila berdepan dengan suaminya. Dia berpura-pura menjadi isteri yang setia di hadapan Jibor, tetapi berlaku tidak jujur di belakang suaminya itu.
•Pendendam.
Penolakan Sabor terhadap kemahuannya, menyebabkan dia menyimpan dendam untuk membunuh Sabor. Dia menyebar fitnah terhadap Sabor kepada suaminya sehingga menyebabkan Jibor merancang membunuh Sabor.
3. Jibor.
•Saudara kepada Sabor.
•Kaya.
•Beristeri muda.
Perwatakan:-
•Baik hati.
Sifat ini dilihat kepada tindakannya membawa Sabor untuk tinggal di rumahnya.
•Bertindak terburu-buru.
Jibor tidak menyiasat terlebih dahulu akan kebenaran aduan Siti Saidah mengenai Sabor. Dia bertindak terburu-buru semasa merancang untuk membunuh Sabor setelah mendengar aduan tersebut.
•Percaya kepada isteri.
Jibor menaruh kepercayaan penuh kepada isterinya. Dia langsung tidak menyimpan
perasaan curiga terhadap perlakuan isterinya.
4. Watak sampingan.
Watak Jauhari dan Raja Damsyik dalam cerita ini merupakan watak sampingan. Raja
Damsyik muncul dalam imbas kembali Sabor, sementara watak jauhari muncul pada
akhir cerita, setelah dibunuh oleh orang upahan Jibor.
LATAR
1.Latar tempat
•Rumah Jibor
Peristiwa dan perlakuan sumbang Siti Saidah yang cuba menggoda Sabor berlaku di
rumah Jibor iaitu di bilik tidur Sabor.
•Masjid
Latar tempat ini menjadi tempat berlakunya peristiwa pembunuhan jauhari iaitu
saudagar permata yang menjadi mangsa pancung orang upahan Jibor yang disangkanya
Sabor.
2. Latar masa
Latar masa cerita ini ialah latar zaman silam yang tidak khusus. Tempoh masa
adalah melebihi 20 hari Sabor tinggal di rumah Jibor. Perhatikan pernyataan
berikut:-
•Suatu malam selepas 20 hari Sabor di rumah Jibor, Siti Saidah masuk ke bilik
Sabor.
•Waktu subuh; Sabor bersembahyang memohon perlindungan Allah.
•Waktu maghrib; peristiwa pembunuhan jauhari di masjid.
3. Latar masyarakat
•Masyarakat yang telah menerima Islam sepenuhnya.
•Masyarakat yang berlatarkan permasalahan keluarga yang timbul daripada perbuatan
isteri yang kurang di kalangan golongan yang kaya.
GAYA BAHASA
1.Penggunaan diksi
•geta, ratna mutu manikam, peri
•Perkataan asing, iaitu bahasa Arab banyak digunakan:-
-kadam(halaman 27)
-Astaghfirullah(halaman 27)
-Subhanahu Wataala(halaman 27)
-jambiah(halaman 29)
2. Penggunan ayat.
Binaan ayat-ayat panjang dan menerima pengaruh bahasa Arab.
“Dan jangan kamu berbuat zina, bahawasanya zina itu terlebih keji lagi jahat
pekerjaannya.”(halaman 27)
3. Simile
-Apa sebabnya maka demikian ini lakumu, seperti orang gila tiada sedarkan
dirimu?”(hlm. 27)
4. Paradoks (penentangan kalimat)
-rendah gunung tinggi harapan.(halaman 27)
5. Sarkasme(bahasa kiasan kasar)
-Hai syaitan Iblis!(halaman 27)
-engkau ini gatal rela sangat, perempuan celaka yang kena la’natullah
(halaman 27)
6. Repitisme
…Demikian itulah datang kepada engkau barang suatu pekerjaan yang hendak
dikerjakan, jangan dikerjakan hingga sampai ketiga kali, maka engkau kerjakan,
dan jika engkau kerjakan..(halaman 28)
NILAI DAN PENGAJARAN
•Bersifat jujur dan setia
Sifat ini perlu ada dalam setiap individu. Dalam hubungan suami isteri, ia amat
penting bagi mengelakkan perbuatan curang. Siti Saidah tidak memiliki sifat ini,
sebab itu ia berlaku curang kepada suaminya.
•Bersyukur
Nilai ini ada dalam diri Sabor. Dia bersyukur kepada Allah kerana terlepas
daripada godaan Siti Saidah.
•Ketakwaan dan berani
Sifat ini dapat diteladani daripada tindakan dan perwatakan Sabor yang sentiasa
bertakwa kepada Allah dan tidak takut kepada ancaman manusia.
•Berbuat baik dan hindari kejahatan
Setiap kebaikan akan dibalas dengan kebaikan, begitu juga dengan kejahatan.
Inilah yang berlaku kepada Sabor yang tidak bersalah dan akhirnya Jauhari yang
keji mati dibunuh.
Tema yang dibawa adalah keagamaan, iaitu kekuatan iman dan ketakwaan kepada Allah.
PERSOALAN
1.Keburukan fitnah.
Fitnah berpunca daripada hati yang tidak pernah bersyukur dan menjadi punca kepada perbuatan-perbuatan keji. Jibor sanggup membunuh saudara sendiri akibat percaya kepada aduan dan fitnah isterinya tanpa menyiasat terlebih dahulu.
2.Kecurangan wanita.
Wanita yang solehah menjadi penyeri kepada sesebuah rumahtangga, tetapi kecurangan isteri akan menyebabkan keruntuhan rumahtangga yang dibina. Persoalan ini dilihat kepada perbuatan Siti Saidah terhadap suaminya, Jibor.
3. Kepura-puraan.
Persoalan ini dilihat kepada tindakan Siti Saidah yang berpura-pura baik di hadapan suaminya. Jibor juga berpura-pura memberi hadiah yang mahal kepada saudaranya, sedangkan dia mempunyai niat untuk membunuh Sabor.
4. Perancangan manusia tidak sama dengan ketentuan Allah.
Persoalan ini digambarkan melalui kegagalan rancangan Siti Saidah dan Jibor untuk membunuh Sabor dengan cara memancung kepalanya.
5. Kejujuran dan ketabahan mengatasi kebatilan.
Persoalan ini dilihat dalam diri Sabor yang sentiasa bersikap jujur dan tabah apabila berdepan dengan dugaan dan cubaan. Ketabahan dan kekuatannya menjaga iman telah berjaya menghindarinya daripada zina, manakala kejujurannya telah menyelamatkannya daripada maut.
PLOT
1.Peringkat pengenalan
Pembaca diperkenalkan kepada latar tempat dan watak-watak yang menghidupkan cerita ini. Plot dimulakan dengan kedatangan Sabor ke rumah Jibor dan diperkenalkan kepada Siti Saidah. Kehadirannya dilayan baik oleh Siti Saidah yang menaruh hati kepadanya. Siti Saidah bukanlah seorang isteri yang baik, kerana dalam masa yang sama beliau menjalinkan hubungan sulit dengan lelaki lain tanpa pengetahuan suaminya. Setelah 20 hari Sabor di rumah mereka, Siti Saidah merancang untuk menggoda Sabor.
2.Peringkat perkembangan
Peringkat ini bermula apabila Siti Saidah masuk ke bilik tidur Sabor. Dia memujuk rayu Sabor supaya melaksanakan kehendak hatinya. Sabor yang hampir tergoda tersedar apabila teringat akan pesan gurunya, Raja Damsyik supaya tidak mendekati zina. Klimaks cerita ini ialah fitnah Siti Saidah terhadap Sabor sehingga mendorong Jibor merancang untuk membunuh Sabor ketika sedang bersolat di masjid.
3.Peringkat peleraian
Peleraian cerita berkesudahan dengan yang jahat akan menerima padah daripada kejahatan yang dilakukannya. Percubaan orang upahan Jibor untuk membunuh Sabor tidak berjaya, tetapi saudagar permata, iaitu kekasih Siti Saidah pula yang terbunuh. Segala kecurangan dan ketidakjujuran Siti Saidah terbongkar dan kejujuran Sabor terbukti akhirnya.
TEKNIK PLOT
1.Teknik pemerian.
•Pemerian latar masa dan aksi watak.
Pada malam itu Siti Saidah pun sangat keluh kesah, tiadalah boleh tidur daripada sangat berahinya akan Sabor.(halaman 26)
•Pemerian suasana dan tempat.
…Maka apabila malam, Siti Saidah pun menyuruh orang menghiasi tempat Sabor tidur di atas geta gading bertatahkan ratna mutu manikam itu.(halaman 26)
•Pemerian perwatakan watak.
…Siti Saidah itu ada bermukah dengan semata-mata, tiada siapa mengetahui peri perbuatannya Siti Saidah itu bermukah dengan jauhari, siang dan malam tiada berkeputusan perbuatannya itu.(halaman 26)
2.Teknik imbas kembali.
Raja Damsyik berpesan dan menegah seseorang itu daripada bermalam di rumah orang tua yang beristeri muda. Raja Damsyik juga berpesan agar seseorang itu tidak melakukan sesuatu yang keji yang eloknya ditangguh dahulu sebelum melakukannya. Jika dilakukan pekerjaan yang keji, nescaya orang itu akan dimasukkan ke neraka.(halaman 28)
3.Teknik dialog.
Perbualan antara Sabor dengan Siti Saidah. Sabor memarahi Siti Saidah yang dianggapnya gatal dan sikapnya itu dilaknat Allah. Siti Saidah memarahi Sabor dan mengugut hendak membunuh Sabor.(halaman 27-28)
WATAK DAN PERWATAKAN
1.Sabor
•Saudara kepada Jibor.
•Mempunyai ilmu dan pegangan agama yang teguh.
•Belajar agama daripada Raja Damsyik.
Perwatakan:-
•Kuat beribadah kepada Allah.
…Maka didengar oleh Sabor orang bang. Maka Sabor pun mengambil air sembahyang subuh. Apabila sudah tamat sembahyang itu, maka ia pun minta doa kepada Allah…(halaman 29)
•Bersyukur dan takut akan kemurkaan Allah.
Sabor mengucapkan kesyukuran kepada Allah kerana diselamatkan daripada terjerumus ke dalam perangkap godaan Siti Saidah. Dia sentiasa mengingati pesanan dalam ayat-ayat Al-Quran supaya menjauhi perbuatan keji.
•Jujur dan tabah.
Dia seorang yang jujur dan tidak mengambil kesempatan atas kebaikan saudaranya. Sabor juga tabah menahan dugaan dan kuat mempertahankan imannya ketika digoda oleh Siti Saidah.
•Berani mempertahankan kebenaran.
Ketika Siti Saidah mengugut untuk membunuhnya, Sabor tetap berani mempertahankan kebenarannya, walaupun diancam bahaya. Dia menyerahkan keselamatan dirinya kepada Allah.
2. Siti Saidah
•Seorang perempuan muda yang berkahwin dengan lelaki tua.
•Isteri kepada Jibor, iaitu saudara Sabor.
Perwatakan:-
•Curang kepada suami.
Siti Saidah merupakan seorang isteri yang curang. Dia menyimpan seorang kekasih dan cuba menggoda Sabor untuk memenuhi kehendak hatinya.
•Bersikap pura-pura.
Sikapnya amat berbeza apabila berdepan dengan suaminya. Dia berpura-pura menjadi isteri yang setia di hadapan Jibor, tetapi berlaku tidak jujur di belakang suaminya itu.
•Pendendam.
Penolakan Sabor terhadap kemahuannya, menyebabkan dia menyimpan dendam untuk membunuh Sabor. Dia menyebar fitnah terhadap Sabor kepada suaminya sehingga menyebabkan Jibor merancang membunuh Sabor.
3. Jibor.
•Saudara kepada Sabor.
•Kaya.
•Beristeri muda.
Perwatakan:-
•Baik hati.
Sifat ini dilihat kepada tindakannya membawa Sabor untuk tinggal di rumahnya.
•Bertindak terburu-buru.
Jibor tidak menyiasat terlebih dahulu akan kebenaran aduan Siti Saidah mengenai Sabor. Dia bertindak terburu-buru semasa merancang untuk membunuh Sabor setelah mendengar aduan tersebut.
•Percaya kepada isteri.
Jibor menaruh kepercayaan penuh kepada isterinya. Dia langsung tidak menyimpan
perasaan curiga terhadap perlakuan isterinya.
4. Watak sampingan.
Watak Jauhari dan Raja Damsyik dalam cerita ini merupakan watak sampingan. Raja
Damsyik muncul dalam imbas kembali Sabor, sementara watak jauhari muncul pada
akhir cerita, setelah dibunuh oleh orang upahan Jibor.
LATAR
1.Latar tempat
•Rumah Jibor
Peristiwa dan perlakuan sumbang Siti Saidah yang cuba menggoda Sabor berlaku di
rumah Jibor iaitu di bilik tidur Sabor.
•Masjid
Latar tempat ini menjadi tempat berlakunya peristiwa pembunuhan jauhari iaitu
saudagar permata yang menjadi mangsa pancung orang upahan Jibor yang disangkanya
Sabor.
2. Latar masa
Latar masa cerita ini ialah latar zaman silam yang tidak khusus. Tempoh masa
adalah melebihi 20 hari Sabor tinggal di rumah Jibor. Perhatikan pernyataan
berikut:-
•Suatu malam selepas 20 hari Sabor di rumah Jibor, Siti Saidah masuk ke bilik
Sabor.
•Waktu subuh; Sabor bersembahyang memohon perlindungan Allah.
•Waktu maghrib; peristiwa pembunuhan jauhari di masjid.
3. Latar masyarakat
•Masyarakat yang telah menerima Islam sepenuhnya.
•Masyarakat yang berlatarkan permasalahan keluarga yang timbul daripada perbuatan
isteri yang kurang di kalangan golongan yang kaya.
GAYA BAHASA
1.Penggunaan diksi
•geta, ratna mutu manikam, peri
•Perkataan asing, iaitu bahasa Arab banyak digunakan:-
-kadam(halaman 27)
-Astaghfirullah(halaman 27)
-Subhanahu Wataala(halaman 27)
-jambiah(halaman 29)
2. Penggunan ayat.
Binaan ayat-ayat panjang dan menerima pengaruh bahasa Arab.
“Dan jangan kamu berbuat zina, bahawasanya zina itu terlebih keji lagi jahat
pekerjaannya.”(halaman 27)
3. Simile
-Apa sebabnya maka demikian ini lakumu, seperti orang gila tiada sedarkan
dirimu?”(hlm. 27)
4. Paradoks (penentangan kalimat)
-rendah gunung tinggi harapan.(halaman 27)
5. Sarkasme(bahasa kiasan kasar)
-Hai syaitan Iblis!(halaman 27)
-engkau ini gatal rela sangat, perempuan celaka yang kena la’natullah
(halaman 27)
6. Repitisme
…Demikian itulah datang kepada engkau barang suatu pekerjaan yang hendak
dikerjakan, jangan dikerjakan hingga sampai ketiga kali, maka engkau kerjakan,
dan jika engkau kerjakan..(halaman 28)
NILAI DAN PENGAJARAN
•Bersifat jujur dan setia
Sifat ini perlu ada dalam setiap individu. Dalam hubungan suami isteri, ia amat
penting bagi mengelakkan perbuatan curang. Siti Saidah tidak memiliki sifat ini,
sebab itu ia berlaku curang kepada suaminya.
•Bersyukur
Nilai ini ada dalam diri Sabor. Dia bersyukur kepada Allah kerana terlepas
daripada godaan Siti Saidah.
•Ketakwaan dan berani
Sifat ini dapat diteladani daripada tindakan dan perwatakan Sabor yang sentiasa
bertakwa kepada Allah dan tidak takut kepada ancaman manusia.
•Berbuat baik dan hindari kejahatan
Setiap kebaikan akan dibalas dengan kebaikan, begitu juga dengan kejahatan.
Inilah yang berlaku kepada Sabor yang tidak bersalah dan akhirnya Jauhari yang
keji mati dibunuh.
0 Ulasan:
Catat Ulasan
Langgan Catat Ulasan [Atom]
<< Laman utama