: : :PELANGI MALAM: : :

Rabu, 24 Jun 2009

PERISTIWA YANG MEMPERLIHATKAN KEGIGIHAN WATAK UTAMA



Rujukan adalah berdasarkan novel yang digunakan di negeri Pulau Pinang, Perak & Kedah
NOVEL: Perlumbaan Kedua
WATAK UTAMA: Tuk Kura
Watak Tuk Kura merupakan watak penting dalam novel Perlumbaan Kedua. Pengarang telah melukiskan watak ini sebagai watak yang mempunyai nilai kegigihan. Terdapat banyak peristiwa yang menggambarkan kegigihan watak Tuk Kura dalam novel ini. Berikut adalah antara peristiwa tersebut.
Tuk Kura begitu gigih mempertahankan maruah kaumnya.
Hal ini dapat dilihat apabila Tuk Kura dicabar untuk diadakan perlumbaan kali kedua dengan Sang Arnab. Tuk Kura telah bersetuju untuk mengadakan perlumbaan tersebut demi menegakkan maruah bangsanya dan membuktikan bahawa kemenangan nenek-moyangnya dalam perlumbaan yang pertama bukanlah disebabkan oleh nasib justeru gigih mengadakan latihan untuk memenangi perlumbaan kali kedua.
Tuk kura juga begitu gigih dalam membuktikan kesungguhannya untuk menyertai perlumbaan itu. Peristiwa yang menggambarkan sifatnya ini adalah ketika Tuk Kura sanggup bersusah payah pergi ke tempat perbincangan dan penetapan syarat-syarat perlumbaan walaupun perjalanan itu adalah sukar baginya dan kaumnya.
Tuk Kura dengan gigih telah mengatur pelbagai strategi .
Tuk Kura telah berusaha melatih sepuluh ekor kura-kura dengan intensif bagi membolehkan mereka benar-benar bersedia untuk memenangi pertandingan itu.
Tuk Kura juga begitu gigih menangkis cemuhan dan tohmahan anak-anak buahnya.
Anak-anak buahnya tidak berpuas hati dengan cara Tuk Kura melatih anak-anak mereka.Hal ini dapat dilihat melalui peristiwa Tuk Kura dibelasah oleh kaumnya yang tidak puas hati dengan latihan agresif yang terpaksa dilalui oleh anak-anak mereka. Namun, Tuk Kura menerima perbuatan anak-anak buahnya itu tanpa sebarang tindak-balas.
Tuk Kura juga begitu gigih meneliti tempat pertandingan .
Hal ini dapat dilihat melalui peristiwa Tuk Kura menolak pelawaan Sang Gajah untuk membantu Tuk Kura dan anak-anak buahnya menuruni bukit setelah perbincangan tentang syarat-syarat pertandingan itu tamat. Tuk Kura sanggup bersusah-payah menuruni bukit itu kerana Tuk Kura sendiri mahu meneliti tempat pertandingan itu .

Sumber: cikgumiemrsm