: : :PELANGI MALAM: : :

Khamis, 18 Jun 2009

SYAIR JONG PECAH


Maksud

1. Syair yang dicipta oleh penulis terkenal, Adibah Amin ini membawa maksud tersirat meminta melakukan muhasabah diri tentang kepentingan perpaduan.
2. Terdapat sebuah negara yang mempunyai rakyat yang bijak dan pahlawan yang gagah perkasa. Kehidupan mereka bersatu padu dan aman damai. Walaupun negara tersebut telah beberapa kali diserang musuh tetapi oleh sebab rakyatnya bersatu padu, negara tersebut terus kekal dan masih teguh,3. Walaupun begitu, rakyat sesama sendiri bertelagah, Hal ini berlaku demikian kerana kealpaan masing-masing memainkan peranan . Natijahnya,kedaulatan negara turut tergugat. Penjajahan kembali berlaku menyebabkan kestabilan ekonomi terjejas dan politik tergugat.
4. Rakyat berasa dukacita dan hidup sengsara. Penjajahan tersebut selama 400 tahun, ditambah pula 46 tahun lagi. Budaya dan ilmu serta warisan bangsa tercemar, musnah dan terhapus. Harga diri turut jatuh. 5. Namun, selepas itu muncul beberapa orang pemimpin dan pejuang bangsa menzahirkan semangat patriotik mereka. Ada yang terkorban, tetapi semakin lama jasa mereka terus dilupakan begitu sahaja. Suatu ketika rakyat kembali bersatu padu dalam semua aspek, berani menentang semua ancaman dan dugaan demi mendaulatkan semula negara tercinta.
6. Selepas 33 tahun negara merdeka, nama negara dan bangsa terkenal seluruh dunia serta telah banyak hasrat atau rancangan kerajaan telah terlaksana.
7. Rakyat perlu mengelakkan pertelagahan sesama sendiri kerana perkara ini akan membawa kerugian. Akan ada pihak ketiga mengambil kesempatan dan mengaut untung. Kesannya , hal itu akan menjadi ‘titik hitam’ dalam sejarah negara.
8. Penyair seterusnya berdoa kepada Allah Yang Maha Pengasih agar bangsanya diteguhkan iman, seterusnya agar memperoleh panduan ke arah hidup bersatu dan aman sejahtera selama-lamanya. Seturusnya penyair menyeru bahawa sekiranya sesuatu bangsa itu bersatu padu, pasti negara akan kukuh.

Tema
Kepentingan perpaduan.

Persoalan
-Kekukuhan negara dalam segenap bidang melalui perpaduan•
-Perselisihan sesama sendiri akan menguntungkan pihak lain.

Nilai
1. Kerjasama-bersama-sama berusaha untuk mempertahankan negara daripada sebarang ancaman musuh
2. Hemah tinggi-mengenang jasa para pahlawan yang menuntut kemerdekaan negara.
3. Keberanian-sanggup bergadai nyawa untuk mempertahankan kedaulatan negara.
Pengajaran
1. Kita hendaklah bersatu-padu dalam semua hal - akan terbentuk sebuah negara teguh dan maju.
2. Kita hendaklah berhemah tinggi dan mengenang jasa- walaupun seseorang tokoh ini telah meninggal dunia, jasa dan bakti yang pernah dicurahkan perlu dikenang dan dihargai sampai bila-bila.
3. Kita hendaklah berani dan memiliki semangat cinta akan negara - mempertahankan kadualatannya.