: : :PELANGI MALAM: : :

Khamis, 25 Jun 2009

MENULIS KARANGAN APLIKASI KOMSAS


Saya akan memperjelaskan kepada anda kreativiti menulis karangan yang diaplikasikan melalui Komponen Kesusasteraan (KOMSAS). Lazimnya soalan peperiksaan Bahasa Melayu SPM meminta calon:

• Mengulas novel yang pernah dibaca
• Mengulas drama/teater yang pernah ditonton
• Menulis cerpen/drama berdasarkan petikan pendahuluan penutup
• Menulis cerpen berdasarkan peribahasa dan tema

Sebenarnya semua soalan ini adalah cukup mudah kerana anda semua telah biasa melihat membaca dan menganalisis cerpen mahupun novel yang telah anda pelajari. Anda pastinya telah didedahkan kepada aspek kajian kesusasteraan semenjak anda berada dalam tingkatan satu lagi.

Tambahan pula, anda telah mengikuti Program Nilam di peringkat sekolah anda. Bermakna dalam pengetahuan dan ingatan anda telah tersimpan beberapa buah novel yang dikarang oleh barisan penulis popular mahupun pengarang karya-karya besar.

Begitu juga, berdasarkan pengalaman anda yang telah menyaksikan sebuah pementasan teater mahupun drama secara langsung, contohnya pementasan teater muzikal Puteri Gunung Ledang, P. Ramlee The Musical dan berbagai pementasan yang lain.

Manakala, filem-filem berkualiti arahan penggiat seni tanah air dan luar negara turut anda saksikan melalui tayangan pawagam mahupun di kaca televisyen. Jelas sekali bahawa “pembelajaran secara tidak langsung” telah anda lalui melalui media kesusasteraan.

Saya kemukakan panduan menulis karangan jika soalan tersebut meminta anda mengulas cerpen, novel, drama, dan filem yang pernah anda tonton. Teliti panduan berikut:

ULASAN KOMPONEN KESUSASTERAAN

-JUDUL KARYA
-PENGARANG/PENGARAH DAN TERBITAN
-TEMA
-PERSOALAN
-LATAR WATAK DAN PERWATAKAN
-TEKNIK PLOT
-GAYA BAHASA
-NILAI-NILAI MURNI
-PENGAJARAN

Berdasarkan analisis di atas, anda boleh memilih kekuatan aspek yang ada terdapat dalam karya yang diulas. Anda perlu ingat, bahawa anda perlu mengulas secara intelektual dan mendalam untuk menggambarkan bahawa anda “faham” apa yang anda tulis.

Anda juga harus menggunakan serba sedikit istilah-istilah kesusasteraan yang dipelajari seperti mesej, kata-kata puitis, plot cerita, klimaks, teknik monolog, watak protagonist dan berbagai-bagai lagi kosa kata untuk membuktikan adanya sentuhan komponen kesusasteraan pada kerja anda.

Sekiranya anda diminta untuk menghasilkan cerpen dan drama berdasarkan petikan mahupun tema, saya ingin mencadangkan beberapa perkara berikut sebagai panduan untuk anda menulis sebuah karangan yang mantap. Teliti panduan berikut:

TEKNIK MENULIS CERPEN DAN DRAMA

-JUDUL/KARYA
-TEMA
-KRONOLOGI PENCERITAAN
-TEKNIK PLOT
-PENGEMBANGAN WATAK
-GAYA BAHASA
-LATAR
-PENGAJARAN

Untuk memperhalus penulisan anda, setiap aspek komponen kesusasteraan harus diaplikasikan. Terutamanya dalam teknik plot, seharusnya karya anda ada pengembangan penceritaan dan disulami dengan kepelbagaian teknik dialog, monolog, imbas kembali serta teknik suspens.

Variasi inilah yang akan menunjukkan anda menghayati kerja anda tersebut. Maka penggunaan teknik menulis cerpen ini dapat mengelakkan anda daripada menulis seperti menulis sebuah catatan perjalanan. Ramai pelajar cuba menghasilkan cerpen ketika menjawab soalan peperiksaan, tetapi kualiti penghasilan mereka tidak mencapai piawaian sebuah cerpen yang sebenarnya.

Kesimpulannya, saya telah menunjukkan serba sedikit panduan menulis karangan aplikasi KOMSAS . Kebebasan mencanai idea dalam mengulas dan menulis karya merupakan peluang terbaik buat anda yang menghargai kesenian dan kebudayaan. Luahan suara hati anda dan pandangan anda perlulah disampaikan dengan penuh keikhlasan dan kewibawaan.

Selamat mencuba.
SUMBER: LAMAN BIMBINGAN BAHASA MELAYU SPM