: : :PELANGI MALAM: : :

Sabtu, 30 Mei 2009

Had subjek SPM tak pinggir pelajar aliran agama


LANGKAH kerajaan mengehadkan calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mengambil hanya 10 mata pelajaran adalah wajar meskipun sesetengah pihak berbeza pendapat terutama berkaitan nasib pelajar aliran agama. Namun, majoriti termasuk Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) dan Majlis Pemuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN) menyambut baik langkah itu bagi memastikan pelajar lebih bijak mengimbangi waktu untuk tujuan akademik serta sosial dan bukan hanya fokus kepada pelajaran semata-mata. Malah, langkah itu dianggap sebagai satu transformasi pendidikan secara menyeluruh untuk menyeimbangkan kecemerlangan akademik dan kokurikulum setiap pelajar. Ini kerana mengehadkan mata pelajaran akan memberi lebih banyak masa kepada pelajar untuk menumpukan perhatian sepenuhnya kepada pelajaran selain menceburi aktiviti lain. Ini selaras dengan cadangan Kementerian Pelajaran untuk mengkaji kegiatan kokurikulum bagi menarik lebih ramai pelajar menyertai sukan dalam melahirkan pelajar cemerlang dalam semua aspek. Ia juga dapat mengelakkan pertindihan jadual ketika peperiksaan serta pembaziran wang kerana ibu bapa perlu menghantar anak mereka ke kelas tuisyen sekiranya mengambil lebih daripada 10 mata pelajaran. Tahun lalu, 48,000 pelajar atau kira-kira 10 peratus daripada 500,000 calon SPM mengambil lebih 10 subjek, tetapi kita percaya angka ini menjadi lebih kecil jika mengambil kira calon yang mengambil lebih 15 mata pelajaran.

Namun, di sebalik pengumuman Kementerian Pelajaran itu, ada juga yang melahirkan kebimbangan kemungkinan pelajar sekolah aliran agama terpinggir dalam jangka masa panjang terutama pelajar yang turut meminati bidang sains. Contohnya, seseorang calon mesti mengambil enam subjek teras iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Pendidikan Islam, Sejarah, Matematik dan Sains. Dengan mengehadkan 10 subjek, seseorang calon hanya boleh mengambil empat lagi subjek iaitu Bahasa Arab Tinggi, Tasawwur Islam, Pendidikan al-Quran dan as-Sunah serta Pendidikan Syariah Islam. Ini bermakna, calon terbabit tidak lagi dapat mengambil subjek seperti Fizik, Kimia, Biologi dan Matematik Tambahan. Ada yang berpendapat, langkah mengehadkan subjek itu bagaikan menyekat kebebasan individu yang berminat menggabungkan ilmu agama dan sains. Perkembangan ini dikatakan sudah berlaku di sekolah aliran agama apabila ramai calon mengambil lebih 15 mata pelajaran dengan menggabungkan subjek teras, agama dan sains. Kita sependapat dalam perkara ini dan harus dilihat semula oleh Kementerian Pelajaran kerana sains mampu menghuraikan inti pati yang terkandung dalam al-Quran. Asas pemahaman sains mesti dibentuk daripada awal, bukan menyekatnya pada peringkat awal. Jika pemisahan ini berlaku, pelajar Islam akan ketinggalan berbanding pelajar lain. Bagaimanapun seperti dijelaskan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom, langkah mengehadkan subjek itu bertujuan membolehkan calon SPM dalam semua aliran pendidikan termasuk agama membuat lebih banyak pemilihan mata pelajaran elektif mengikut keperluan bidang pengkhususan dan minat masing-masing. Ini bermakna, calon terbabit masih berpeluang mengambil beberapa subjek elektif lain yang diminati tanpa perlu ‘mengorbankan’ pemilihan mata pelajaran elektif dalam bidang pengkhususan mereka.

http://www.bharian.com.my

Cara Cara Menenangkan Diri !


• Berbicara kepada diri sendiri pada saat itu. Percakapan singkat dalam hati kadang kadang membantu: ingatkan diri Anda bahwa Anda sudah pernah mengalami ini sebelumnya dan tahu apa yang bakal terjadi jika Anda terus berdebat. Dengarkan suara di dalam diri Anda yang mengatakan bahwa Anda akan tetap tenang dan terkontrol tanpa terpengaruh anak remaja Anda. Sering kali memerintahkan diri sendiri untuk tenang sangat membantu ! Pikirkan sesuatu yang menyenangkan untuk mengalihkan perhatian Anda dari konflik dan tunjukkan penguasaan diri Anda terhadap si anak. Ini menyampaikan pesan yang kuat: “Aku bisa mengendalikan diri menghadapi provokasimu dan akan tetap bertahan hingga pada akhirnya.” Dan jangan ingkari aturan hitung sampai sepuluh yang Anda pelajari di taman kanak kanak; itu efektif untuk anak anak dan bisa efektif juga bagi orang tua !
• Jika menenangkan diri tidak efektif, Anda harus keluar dari situasi itu. Suatu jeda akan memberi Anda waktu untuk berkonsentrasi dan membuat anak Anda dapat menenangkan diri. Sekalipun masalahnya untuk sementara dibiarkan tidak terselesaikan, lebih baik menundanya daripada melakukan atau mengatakan seseuatu yang bisa merusak hubungan Anda dengan anak remaja Anda.
• Anda juga bisa memanggil pasangan Anda atau orang yang penting di dalam kehidupan Anda agar memperoleh dukungan. Biarkan mereka turun tangan dan mengambil alih diskusi yang sedang memanas dengan anak Anda itu. Anak remaja Anda mungkin akan menyambar kehadiran orang ketiga itu karena orang tersebut membawa sudut pandang yang baru dan mungkin akan mengizinkan dia untuk mengemukakan pendapatnya.


Sumber : Bagaimana Cara Membuat Anak Remaja Anda Terhindar dari Masalah dan Apa yang Harus Anda Lakukan Saat Usaha itu Gagal, Dr. Neil I. Bernstein, 2006

Jumaat, 29 Mei 2009

Kanak-kanak Belajar Daripada Apa Yang Mereka Alami



Children Learn What They Live
by Dorothy Law Nolte

Jika anak hidup dengan kritikan, mereka belajar untuk mengutuk.
Jika anak hidup dengan permusuhan, mereka belajar untuk melawan.
Jika anak hidup dengan ketakutan, mereka belajar untuk bimbang.
Jika anak hidup dengan kasih sayang, mereka belajar
menyayangi diri sendiri.
Jika anak hidup dengan ejekan, mereka belajar menjadi malu.
Jika anak hidup dengan iri hati, mereka belajar menjadi pendengki.
Jika anak hidup dengan rasa malu, mereka belajar untuk rendah diri.
Jika anak hidup dengan dorongan, mereka belajar untuk yakin diri.
Jika anak hidup dengan toleransi, mereka belajar menjadi sabar.
Jika anak hidup dengan pujian, mereka belajar untuk menghargai.
Jika anak hidup dengan penerimaan, mereka belajar untuk mencintai.
Jika anak hidup dengan persetujuan, mereka belajar untuk menyukai diri.
Jika hidup dengan penghargaan, mereka belajar untuk mempunyai tujuan.
Jika anak hidup dengan perkongsian, mereka belajar menjadi murah hati.
Jika anak hidup dengan kejujuran, mereka belajar tentang kebenaran.
Jika anak hidup dengan keadilan, mereka belajar menjadi adil.
Jika hidup dengan kebaikan hati dan perhatian, mereka belajar menghargai.
Jika anak hidup dengan rasa aman, mereka belajar mempunyai keyakinan.
Jika anak hidup dengan rasa persahabatan, mereka belajar
menemukan kasih sayang di dunia.

Takabur

Sombong, bongkak, angkuh dan takabur atau kibir mempunyai pengertian yang sama. Iaitu salah satu daripada sifat-sifat mazmumah (sifat tercela/terkeji). Sifat ini menjadi kebencian dan kemurkaan Allah kepada sesiapa yang memilikinya, walaupun cuma sedikit, dan menjadi penghalang daripada syurga. Sabda Rasulullah s.a.w.: "Tidak akan masuk syurga orang yang di dalam hatinya terdapat walau seberat zarah dari perasaan takabur atau sombong."
Firman Allah yang bermaksud: "Sesungguhnya mereka yang sombong untuk taat sebagai hambaKu, mereka akan masuk Jahanam sebagai makhluk yang hina dina."(Almukmim:60) Sifat sombong atau takabur ini boleh di bagikan kepada dua, iaitu, takabur lahir dan takabur batin. Takabur lahir dapat dilihat melalui perbuatan dan tindakannya. Gayanya angkuh, mulutnya tajam, mudah menghina orang yang dianggapnya lebih rendah (pangkat, kealiman, darjat keturunan) daripadanya.
Ketakburan itu adakalanya dapat dilihat melalui perbicaraan, seperti tidak mahu mengalah, menganggap dirinya sentiasa benar dan tidak mahu mendengar dan mengikut nasihat. Imam Al Ghazali berkata ;
"Orang yang takabur itu ialah orang yang apabila ditegur, ia marah dan benci, sedangkan kalau ia menegur orang lain ditegurnya dengan keras dan kasar." Orang yang sombong atau takabur ini mudah menghina orang lain dan akan marah jika ada yang mengatasinya.; ia akan dengki apabila orang lain mendapat nikmat dan akan berdendam dengan orang yang menandingnya.

Rabu, 27 Mei 2009

CARA BERSYUKUR

''Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, niscaya kamu tak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.'' (QS Alnahl [16]: 18).

Bersyukur merupakan salah satu kewajiban setiap orang kepada Allah. Begitu wajibnya bersyukur, Nabi Muhammad yang jelas-jelas dijamin masuk surga, masih menyempatkan diri bersyukur kepada Allah. Dalam sebuah hadis disebutkan, Nabi selalu menunaikan shalat tahajud, memohon maghfirah dan bermunajat kepada-Nya. Seusai shalat, Nabi berdoa kepada Allah hingga shalat Subuh.

Bersyukur merupakan salah satu ibadah mulia kepada Allah yang mudah dilaksanakan, tidak banyak memerlukan tenaga dan pikiran. Bersyukur atas nikmat Allah berarti berterima kasih kepada Allah karena kemurahan-Nya. Dengan kata lain, bersyukur berarti mengingat Allah yang Mahakaya, Maha Pengasih, Maha Penyayang, dan Maha Penyantun.

Para ulama mengemukakan tiga cara bersyukur kepada Allah. Pertama, bersyukur dengan hati nurani. Kata hati alias nurani selalu benar dan jujur. Untuk itu, orang yang bersyukur dengan hati nuraninya sebenarnya tidak akan pernah mengingkari banyaknya nikmat Allah. Dengan detak hati yang paling dalam, kita sebenarnya mampu menyadari seluruh nikmat yang kita peroleh setiap detik hidup kita tidak lain berasal dari Allah. Hanya Allahlah yang mampu menganugerahkan nikmat-Nya.

Kedua, bersyukur dengan ucapan. Lidahlah yang biasa melafalkan kata-kata. Ungkapan yang paling baik untuk menyatakan syukur kita kepada Allah adalah hamdalah. Dalam sebuah hadis, Rasulullah bersabda, ''Barangsiapa mengucapkan subhana Allah, maka baginya 10 kebaikan. Barangsiapa membaca la ilaha illa Allah, maka baginya 20 kebaikan. Dan, barangsiapa membaca alhamdu li Allah, maka baginya 30 kebaikan.''

Ketiga, bersyukur dengan perbuatan, yang biasanya dilakukan anggota tubuh. Tubuh yang diberikan Allah kepada manusia sebaiknya dipergunakan untuk hal-hal yang positif. Menurut Imam al-Ghazali, ada tujuh anggota tubuh yang harus dimaksimalkan untuk bersyukur. Antara lain, mata, telinga, lidah, tangan, perut, kemaluan, dan kaki. Seluruh anggota ini diciptakan Allah sebagai nikmat-Nya untuk kita. Lidah, misalnya, hanya untuk mengeluarkan kata-kata yang baik, berzikir, dan mengungkapkan nikmat yang kita rasakan. Allah berfirman, ''Dan terhadap nikmat Tuhanmu, hendaklah kamu menyebut-nyebutnya (dengan bersyukur).'' (QS Aldhuha [93]: 11).

Renungan bersama

***********************************************
ORANG yang berjaya biasanya orang yang mengutamakan disiplin. Sama ada pemimpin, usahawan dan pelajar semuanya memerlukan disiplin diri untuk berjaya. Tanpa disiplin diri, cita-cita atau wawasan sehebat manapun akan gagal. Dunia hari ini melihat kepada kejayaan dan asas kejayaan itu ialah diri yang kuat.Bak kata pepatah: `Melentur buluh biar daripada rebung'.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

Masa dan waktu yang berlalu itu tidak akan kembali dan tidak akan dapat ditukar ganti lagi. Menurut kata para bijak pandai bahawa walaupun setiap hari kita menerima kedatangan fajar baru setiap subuh, tetapi sebenarnya fajar itu memberitahu kepada manusia, bahawa setiap hari ia adalah fajar yang berbeza. Fajar hari yang lalu itu tetap telah pergi dan tidak akan kembali lagi, oleh itu manusia haruslah memanfaatkan kedatangan fajar setiap hari dengan sebaik-baiknya.
**********************************************